#Lyftblicken from Assistansbolaget Försäkring AB.

Färre olyckor med budskap i asfalten

Kan budskap i asfalten leda till att färre fotgängare blir påkörda? Det hoppas vi på Assistansbolaget och har därför tvättat fram budskap vid flera farliga övergångsställen i en skånsk stad.

”Zebralagen” infördes i maj år 2000 och går ut på att bilister ska lämna företräde för fotgängare vid obevakade övergångsställen. Redan efter några år visade det sig tyvärr att antalet skadade fotgängare istället hade ökat med över 15 %.

Detta vill vi nu uppmärksamma och bidra till förändring genom att tvätta in ett varnande budskap i marken runt övergångsställen.

– Sedan lagen infördes har smartphones blivit något som i princip alla äger och gångtrafikanternas beteende i stadstrafiken har förändrats. Det har bidragit till att man idag går rakt ut i vägen för att man förlitar sig på att bilisterna ska stanna, många tittar även i sina smartphones medan de går över. I vissa fall har de även hörlurar i öronen som gör att ljudet från trafiken stängs ute, säger Lukas Fryklund, vd på Assistansbolaget.

Budskapet som tvättats in på flera olika platser i Helsingborg uppmanar fotgängare att lyfta blicken då man inte ser trafiken i mobilen.

– Bilister ska självklart stanna och lämna företräde. Men vi har alla någon gång varit med om att få panikbromsa vid ett övergångsställe då en fotgängare gått rakt ut på vägen utan att se sig för. Det är just detta som vi vill förändra med vårt budskap, säger Lukas Fryklund.

För att kunna sprida budskapet har vi identifierat ett antal obevakade övergångsställen. Precis innan övergångsstället har man sedan lagt en plåt på marken och använt en högtryckstvätt för att tvätta fram budskapet på ett miljövänligt sätt.

– Budskapet kommer tyvärr försvinna när marken åter igen blir smutsig. Men om det faller väl ut hoppas vi att detta är en idé som Helsingborgs stad och andra städer tar vidare, säger Lukas Fryklund.




Se våra filmer om trafiksäkerhet


















Du kanske även är intresserad av