PERSONUPPGIFTSPOLICY
Denna policy beskriver hur Assistansbolaget Försäkring Sverige AB, 556985-2162 (”Assistansbolaget Försäkring”) och Assistansbolaget Rescue Europe AB, org.nr 559248-8265 (”Assistansbolaget Rescue”) (Assistansbolaget Försäkring och Assistansbolaget benämns nedan gemensamt ”Assistansbolagen”, eller ”vi” eller ”oss”), såsom personuppgiftsansvariga samlar in, hanterar, sparar och delar dina personuppgifter. Assistansbolagen ingår i samma koncern och samarbetar i erbjudanden till kunder och har därför en gemensam personuppgiftspolicy. Genom att teckna en försäkring hos oss och/eller använda våra produkter och tjänster, inklusive hemsidor och mobilapplikationer, godkänner du vår personuppgiftspolicy. Har du några frågor om vår personuppgiftspolicy eller om hur vi hanterar personuppgifter är du välkommen att kontakta vår kundtjänst, se kontaktuppgifter i slutet av policyn. ”Personuppgift” betyder i denna policy alla uppgifter som direkt eller indirekt kan hänföras till dig.
1. Insamling och användning av personuppgifter
Generellt om Assistansbolagens insamling och användning av personuppgifter Vi samlar in och behandlar personuppgifter som du lämnar när du använder våra produkter och tjänster. De personuppgifter som samlas in är ditt namn, adress och personnummer, och i förekommande fall ditt fordons registreringsnummer och skadeposition. Därtill kan vi komma att samla in personuppgifter från Skatteverket och Transportstyrelsen. Dina personuppgifter samlas in och behandlas för att vi ska kunna avgöra vilken hjälp du behöver inom ramen för våra tjänster samt för att vi ska kunna fullgöra vårt uppdrag. Den legala grunden för att behandla dina personuppgifter är att vi ska kunna fullgöra vårt avtal med dig. När du använder mobilapplikationerna samlar vi även i information som genereras automatiskt av din användning och som kan hänföras till dig som användare, såsom enhetens ID, vilken sorts enhet som används och vilka sidor du visat i applikationerna samt uppgifter du själv fyller i och sparar i applikationerna. Vi behandlar dessa uppgifter för att kunna tillhandahålla och anpassa mobilapplikationerna utifrån din användning samt utveckla mobilapplikationerna. Vår legala grund för att behandla dina personuppgifter är då intresseavvägning. Vi spelar in alla samtal som vår kundtjänst har med kunder. Samtalen spelas in och sparas för att kvalitetssäkring och, i vissa fall, för villkorsfrågor. Vår legala grund för kvalitetssäkringen är intresseavvägning och för villkorsfrågor är den legala grunden fullgörande av avtal. Vi spelar även in alla ingående samtal till vår Räddningscentral. Dessa samtal spelas in och sparas för att vi ska kunna administrera försäkringsärenden. Behandlingen av dessa samtal sker som ett led i fullgörandet av vårt avtal med dig. När du är kund hos Assistansbolaget Försäkring eller Assistansbolag Rescue kan dina personuppgifter användas för marknadsföring genom brev, telefon, e-post eller sms. Assistansbolag Försäkrings eller Assistansbolaget Rescues legala grund för att skicka marknadsföring till dig i dessa fall är intresseavvägning. Om du har samtyckt till det, kan dina personuppgifter även användas för att skicka marknadsföring per e-post eller sms från ett annat gruppbolag (Assistansbolaget Försäkring eller Assistansbolaget Rescue) än det som du har en avtalsrelation med. Du har alltid möjlighet att tacka nej till marknadsföring, antingen direkt i utskicket eller genom att kontakta vår kundtjänst. Särskilt om Assistansbolaget Försäkrings insamling och användning av personuppgifter Assistansbolaget Försäkring samlar in och behandlar personuppgifter som du lämnar när du ansöker om försäkring hos oss. De personuppgifter som samlas in är ditt namn, adress och personnummer. Vi kan komma att samla in och behandla registreringsnummer i samband med att vi skickar ett erbjudande om försäkring till dig, denna information raderas dock därefter. Dina personuppgifter samlas in och behandlas för att vi ska kunna bedöma din ansökan och ditt försäkringsbehov samt för att kunna tillhandahålla försäkringsskydd och administrera din försäkring, t.ex. för att reglera försäkringsfall. Den legala grunden för att behandla dina personuppgifter är att vi ska kunna vidta åtgärder innan avtal tecknas samt fullgöra vårt avtal med dig. Om vi har skickat ett försäkringserbjudande till dig via post har vi hämtat in dina personuppgifter från Bisnode Sverige AB. Tiden mellan det att vi skickat ett försäkringserbjudande till dig och du accepterat erbjudandet behandlar vi dina personuppgifter för att kunna tillhandahålla dig erbjudandet. Vår legala grund för att behandla dina personuppgifter då är intresseavvägning. Om du inte blir kund hos oss anonymiseras dina uppgifter och används endast för statistiska ändamål. I samband med årsförnyelse skickar vi ut ett förnyelsebrev. Vi kan även komma att skicka annan information och erbjudanden till dig under avtalsförhållandet. Du har alltid möjlighet att tacka nej till marknadsföring, antingen direkt i utskicket eller genom att kontakta vår kundtjänst. Vid skadereglering använder vi oss av ett automatiserat system som gör en bedömning huruvida skadeorsaken och åtgärden faller inom våra försäkringsvillkor. Detta innebär att vi kommer tillämpa automatiserat beslutsfattande när du anmäler ett skaderegleringsärende hos oss. Om du vill veta mer om det automatiserade beslutsfattandet är du välkommen att höra av dig till vår kundtjänst. Du har rätt till en manuell prövning av ett sådant beslut. I egenskap av aktör på försäkringsmarknaden har vi också en legal skyldighet att behandla vissa personuppgifter. Den legala grunden för denna behandling är fullgörande av en rättslig förpliktelse.
2. Överföring av personuppgifter
Assistanbolaget Försäkring är anknuten försäkringsförmedlare åt Tryg Forsikring, 989 563 521, Folke Bernadottesvei 50, 5147 Fyllingsdalen, Norge (”Tryg”, ”de”, ”dem”). Din försäkringsinformation och dina personuppgifter kommer att överföras till dem, vilket Tryg blir
personuppgiftsansvarig för och vi rekommenderar dig att läsa deras personuppgiftspolicy: https://www.tryg.no/sikkerhet-og-personvern/personvern.html. För att kunna erbjuda våra tjänster använder vi oss av samarbetspartners för postutskick, serverhosting samt IT-konsulttjänster och för kundservice, skadereglering samt relaterade tjänster. Alla samarbetspartners som behandlar personuppgifter åt oss är personuppgiftsbiträden och vi har ingått avtal med dem för att säkerställa att dina personuppgifter skyddas. Om du är försenad med att betala en faktura överlåter vi vår fordran till Intrum Justitia Sverige AB som blir personuppgiftsansvarig för de personuppgifter vi överför. Vi kan överföra personuppgifter mellan oss och till andra bolag i den koncern som Assistansbolagen tillhör för interna administrativa ändamål eller för informations-, kunskapsutbytes- och resursallokeringsändamål. Den legala grunden för den behandlingen av personuppgifter är intresseavvägning. Personuppgifter kan även överföras mellan Assistansbolagen för marknadsföringsändamål och den legala grunden för denna överföring är intresseavvägning respektive, i fråga om marknadsföring genom e-post och sms, ditt samtycke.
Utöver ovan kan vi komma att överföra personuppgifter om vi är skyldiga att göra det enligt lag eller om vi är föremål för en företagstransaktion eller vid en konkurs.
3. Lagring av personuppgifter
Dina personuppgifter lagras så länge som behövs för att vi ska kunna fullgöra vårt avtal med dig, eller den längre tid som kan föranledas av gällande rätt, till exempel tillämpliga preskriptionstider och krav enligt försäkringslagstiftning, bokföringslagen eller redovisningsregler. Enligt tvingande försäkringslagstiftning är vi skyldiga att spara vissa uppgifter upp till 11 år efter att en försäkring avslutats. Lagringstiden beror på vilken typ av försäkring som du har haft, och enligt bokföringslagstiftning är vi skyldiga att spara vissa uppgifter i 7 år efter utgången av det kalenderår då räkenskapsåret avslutades. I den mån det är möjligt enligt lag gallrar vi uppgifter löpande. Inspelade samtal med Kundtjänst lagras i upp till 90 dagar. Inspelade samtal med vår Räddningscentral sparas så länge som krävs för att hantera det försäkringsärende, eller den tjänst som samtalet rör. Efter avslutad försäkring eller utförd tjänst sparar vi dina personuppgifter för marknadsföringsändamål i ett år. Detta gäller så länge du inte har motsatt dig denna typ av behandling.
4. Geolokalisering
Om du använder våra mobilapplikationer samlar vi in geolokaliseringsuppgifter från dig. Detta gör vi så att vi kan tillhandahålla dig våra platsbaserade tjänster. Är du med om en trafikolycka och kontaktar vår Räddningscentral kan vi hjälpa dig snabbare om vi har din position. Du kan normalt stänga av geolokalisering i din mobiltelefon.
5. Cookies
Vi använder oss av cookies och liknande teknik (”kakor”) på vår hemsida och i våra mobilapplikationer. Kakor samlar information från din webbläsare eller din mobil om din användning av hemsidan eller mobilapplikationen. Vi använder oss av kakor för att optimera din användning av hemsidan och mobilapplikationerna. Kakor är små textfiler som sänds till och lagras på din mobil, dator eller annan enhet. Vi använder oss av ”session cookies” (dvs. temporära kakor) och permanenta kakor. Session cookies används för att kunna erbjuda vissa grundläggande funktioner på hemsidan och i mobilapplikationerna och tas bort när du stänger ned webbsidan eller mobilapplikationerna. Permanenta kakor används bland annat för att se hur ofta du besöker hemsidan eller mobilapplikationerna, förbättra hemsidan eller mobilapplikationerna och styra vilka annonser du ser på hemsidan eller i mobilapplikationerna. De lagras en längre tid på din enhet. Du kan välja att avaktivera kakor genom att ställa in det i din
webbläsare eller på din enhet. Du kan också radera kakor. Avaktiverar du kakor kan vissa funktioner på hemsidan eller i mobilapplikationerna sluta att fungera eller gå långsammare.
6. Ändringar i personuppgiftspolicyn
Vi förbehåller oss rätten att uppdatera vårpersonuppgiftspolicy och vi kommer då att meddela dig detta. På vår hemsida och i våra mobilapplikationer finns alltid den senaste versionen av personuppgiftspolicyn publicerad. Om vi gör väsentliga ändringar till policyn som kräver ditt samtycke kommer vi att kontakta dig.
7. Dina rättigheter
Du har rätt att få information om vilka personuppgifter vi behandlar om dig och hur dessa används, varifrån dessa uppgifter har hämtats samt till vilka mottagare som uppgifterna har lämnats ut. Om de personuppgifter vi behandlar är felaktiga har du rätt att få dina personuppgifter rättade och du har även rätt att be om att dina uppgifter ska raderas. Under vissa förutsättningar har du rätt att begära att vår behandling av dina personuppgifter ska begränsas i framtiden. Du har alltid rätt att invända mot vå behandling av dina personuppgifter som vi gör baserat på en intresseavvägning och, om du har lämnat ditt samtycke till någon personuppgiftsbehandling, när som helst återkalla det. Att du återkallar ditt samtycke påverkar inte lagligheten av personuppgiftsbehandlingen före samtycket återkallades Om du vill ha information om vilka personuppgifter vi behandlar om dig så är du välkommen att kontakta vår kundtjänst. Det gäller också om du vill ha ut dina personuppgifter i ett elektroniskt format (dataportabilitet) eller utöva någon av dina andra rättigheter. Har du klagomål avseende vår behandling av dina personuppgifter kan du vända dig till Datainspektionen.
Kundtjänst
kontakt@assistansbolaget.nu
042-324 324
Adress
Assistansbolaget Försäkring Sverige AB/Assistansbolaget Rescue Europe AB
Redaregatan 50
252 36 Helsingborg